| Father | Paris Error |
Documentaire Fotografie kan gezien worden als verteller over de ‘wereld’. WAT vertelt elke serie ? De vraag zou je ook kunnen lezen als: In hoeverre laat de serie ruimte voor een eigen interpretatie ? Je mag de vraag ook lezen als: wat vind je ervan HOE de fotograaf de serie heeft uitgewerkt ? | De serie laat veel ruimte voor eigen interpretatie. Er is geen duidelijke tijdsvolgorde aan te wijzen. De kijker mag zelf de verbanden tussen de verschillende foto’s leggen. De serie eindigt bijvoorbeeld met de foto van een kind. De relatie van het kind tot de vorige foto’s. Duidelijk is dat de serie gaat over iets dat tijdens de tweede wereldoorlog is gebeurd en te maken heeft met transport en gevangenschap. Foto’s van voorwerpen kunnen daarmee in verband worden gebracht en ook de foto’s van landschappen. De totale serie heeft een dreigend karakter. | De serie volgt de getuigenverklaring aan de had van enkele woorden zoals: vuurwerk. De tekst is essentieel en leidend. Er zit geen strakke tijdsvolgorde in de serie. De serie is eenduidig te lezen. |
In hoeverre vind jij de serie relevant voor de ‘wereld’ ? | Het overdenken van historische gebeurtenissen is relevant voor de wereld. Sommige onderwerpen uit de geschiedenis kunnen niet genoeg overdacht worden. Het gaat hier over een persoon en het is bijna een familiegeschiedenis. Maar een individu staat in dit geval ook voor velen. | Het is zeker relevant voor de wereld om te weten hoe de slachtoffers en teoschouwers zich gevoeld hebben. De toeschouwers spreken ook voor de slachtofers. |
In hoeverre is de serie dwingend van betekenis ? | De serie laat een beklemd gevoel achter met een onderliggende boodschap maar de interpreatie is niet echt dwingend tot in de details. | De serie is vrij eenduidig qua betekenis. In het begin bij de eerste foto’s is nog ruimte voor associatie. |
Wat vind je van de (fotografische) uitwerking van de serie ? | De serie is uitgewerkt in kleur en zwart/wit. Uitgewerkt in haarscherpe foto’s en vage polaroid foto’s. Meestal worden de foto’s een voor een gepresenteerd maar soms als een tweetal. Tekst speelt een belangrijke rol in de serie en is vaak hoofdonderwerp. De kijker wordt geacht de tekst te lezen om er achter te komen dat het steeds over dezelfde man gaat. Fotografisch-technisch is er weinig samenhang; inhoudelijk deste meer. | Tekst als context en verklaring, afgewisseld met beelden. Het is voor de kijker geen speurtocht geworden. |
Wat vind je van de presentatie van elke van de series ? | Zie boven | Zie boven |
Eventuele opmerkingen over één of meerdere series | | De titel van de serie is bij mij nog niet 100% duidelijk. |