#2.1 Sjaan

De weerslag van Opdracht 2.1

Ik vond het moeilijk om een keus te maken bij de tweede en derde foto van de opdracht omdat niet eenduidige documentairefoto`s toch vaak op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden???

volgens mij is deze foto sterk verhalend
Wie is deze man, waar is hij, waar kijkt hij naar, waar denkt hij aan?
Bij een bezoek aan het fotomuseum in Den Haag trof ik in een conferentieruimte dit tafereeltje aan! Voordat ik dit meiske aansprak vroeg ik me van alles af……… Deze afwisseling tussen de eenvormigheid én veelkleurigheid van stoelen.

2 antwoorden op “#2.1 Sjaan”

  1. Dag Sjaan, ik leg de criteria voor documentaire fotografie naast jouw foto’s. Dan valt mij het volgende op:
    Foto 1, hardlopers op een weg: behalve de hardlopers zie ik ook veel context. Kale bomen, sneeuw in de berm, droog wegdek, blauwe lucht, sportkleding, alleen mannen. Weg autovrij, kijkers langs de weg. Het zou een wedstrijd kunnen zijn. Maar de twee in gele shirts lijken te babbelen, dat pleit tegen wedstrijd. Het zou dus ook een training kunnen zijn. Groot perspectief, lopers tot in het ‘oneindige’. Het is een maraton.
    Foto 2, man kijkt door raam: Door de scherptediepte en de kijkrichting identificeer ik mij als kijker gemakkelijk met de man in de foto. Onscherp kijk ik in een straat daardoor blijf ik vooral in het hoofd van die man. De foto gaat over zijn gedachten bij het beeld buiten. Bij iets dat weggaat of uitblijft, want hij reageert niet zichtbaar naar buiten.
    Foto 3, klein meisje in een aula vol lege stoelen. De strakke vormgeving en de bonte kleuren doen het engelachtige van het kinderkopje met haar blonde krullen en de lichte kleertjes opvallen. Ondanks dit contrast is de sfeer zacht, de kleuren zijn iets onverzadigd, het licht is zacht, de scherptediepte is beperkt. De blik van het meisje wordt getrokken, maar haar houding is ontspannen.

    1. Dank voor je reactie Clasien. Wat leuk om je analyse te lezen:
      foto 1 is inderdaad genomen tijdens de midwintermarathon in Apeldoorn als toeschouwer wachtend op onze zoons die ook meeliepen
      Foto 2 is onderdeel van een verhalend boek dat ik heb gemaakt (overigens onder een voortreffelijk mentoraat van Peter) van een vluchteling uit Sierra Leone die tijdens deze opname nog in het AZC in Zeist verbleef: een uitzichtloze situatie!
      Foto 3 heb je ook juist getroffen: ik wilde graag de wat zachte indruk die dit lieve blondje op me maakte te midden van strakke vormen en veelkleurigheid weergeven en heb even haar aandacht getrokken. Overigens later aan haar moeder die tevoorschijn kwam gevraagd of ik de foto mocht gebruiken. Ze wilde hem zelf ook hebben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.