Het was toch interessanter dan ik had gedacht! Met name de stilistische vorm (Weston en Westhworth)spreekt me aan.
Opdracht serie Home: mijn keuze zijn de volgende foto’s
1. Geblindeerde ramen en capuchon op: afgesloten en focus op de studie
2. Tafel met hapjes, drankjes, ws. haar verjaardagsfeestje, maar zo te zien nauwelijks gasten: heeft niemand interesse, is er geen aansluiting?
3. Masker, half erop gesmeerd, ‘lege’ ogen: me mooi maken maar waarom zou ik het doen, wie ziet mij!
4. Twee personen op de bank, naar elkaar toe gericht: er is contact
5. Verdriet, haren los, opgeplakte wimpers: er is wat gebeurt, waar/wie ben ik?
6. Alles ingepakt, haren keurig gevlochten, verzorgde kleding: er is een keuze gemaakt, ze vertrekt.
7. De wimpers afgelegd: ik hoef me niet meer anders voor te doen dan ik ben.
Het soort stilleven (nog best lastig, ben benieuwd naar mening van anderen):
De nrs 1, 4, 7 duid ik als verwijzend
De nrs 2, 3, 5, 6 duid ik als documentair
Betekenis van het laatste drieluik van de serie én het toevoegt aan de portretten:
Hun dochter slaat een andere weg in, ze heeft gekozen, doet al wat meer wat ze zelf wil. De moeder legt zich erbij nee, de vader kijkt verdrietig naar de toekomst. Door de uitingsvorm van de ouders kon ik de laatste foto van de dochter anders interpreteren: ze zit daar alsof ze zich afvraagt of het wel de juiste keuze is geweest: ze kijkt niet bepaald blij of vol elan.